Google translate
English Finnish French German Italian

Senast i forumen:

Sv:N900 som modem på XP
Skrivet av: Nikolaos 2010-09-05 12:48

Inaktivera WPS på N900:an!?
Skrivet av: Pontus Öhman 2010-09-05 11:44

Sv:Ubuntu - Program
Skrivet av: GuruX 2010-09-05 00:46

Sv: ang: Amsn
Skrivet av: Sandman 2010-09-05 00:43

Välkommen, Gäst
Vänligen Logga in eller Registrera.    Glömt ditt lösenord?

Språket på forumet!
(0 läser) 
Till sistaSida: 12
Rubrik: Språket på forumet!
Sv:Språket på sidan. 1 månad, 4 veckor sedan  
4. Använd korrekt svenska och ett vårdat språk, då vi varken vill se svordomar, könsord eller andra opassande eller stötande ord.
Tanken med denna regel är inte att vi ska ta bort inlägg där postaren har böjt ett verb fel. Tanken är att man inte ska skriva svordomar, könsord eller andra opassande grejer (t ex opassande sex/snusk/våld osv). Jag tycker också att t ex CAPS LOCK text innefattar denna regel då att bara skriva med versaler eller gemener verkligen inte är "korrekt svenska" och gör det jobbigt för läsaren.

Som sagt har vi många i detta land som kanske har svårt att skriva av olika anledningar (dålig svenska, dyxslexi, ringa ålder osv) och därför kan vi inte tabort inlägg bara så där.

Sunt förnuft skall råda i forumen. Märker man att någon har skrivit ett idiotisk inlägg (idiotiskt i den bemärkelsen att frågan eller inlägget inte har något som helst värde för någon) med CAPS LOCK på så kan vi mycket väl tabort detta och ge den användaren en varning.
claesbas
Admin
graphgraph
Medlem offline Klicka här för att se användarens profil
Kön: Man Min YouTube! claes@castus.se Stad: Göteborg Födelsedag: 03/09
Senast ändrat: 2010-07-09 09:53 av claesbas.
Logga in för att svara.

Sv:Språket på sidan. 1 månad, 4 veckor sedan  
claesbas skrev:
4. Använd korrekt svenska och ett vårdat språk, då vi varken vill se svordomar, könsord eller andra opassande eller stötande ord.
Tanken med denna regel är inte att vi ska ta bort inlägg där postaren har böjt ett verb fel. Tanken är att man inte ska skriva svordomar, könsord eller andra opassande grejer (t ex opassande sex/snusk/våld osv). Jag tycker också att t ex CAPS LOCK text innefattar denna regel då att bara skriva med versaler eller gemener verkligen inte är "korrekt svenska" och gör det jobbigt för läsaren.

Som sagt har vi många i detta land som kanske har svårt att skriva av olika anledningar (dålig svenska, dyxslexi, ringa ålder osv) och därför kan vi inte tabort inlägg bara så där.

Sunt förnuft skall råda i forumen. Märker man att någon har skrivit ett idiotisk inlägg (idiotiskt i den bemärkelsen att frågan eller inlägget inte har något som helst värde för någon) med CAPS LOCK på så kan vi mycket väl tabort detta och ge den användaren en varning.

Tack Claes för att du kom in och skrev detta
Förstår folk fortfarande inte efter detta så borde vi nog ta och revidera om reglerna totalt eftersom folk tydligen tycker att vi har "för hårda" regler redan nu
Pontus Öhman
Admin
graphgraph
Kön: Man Ubuntu Sverige Stad: Gnarp Födelsedag: 04/13
Logga in för att svara.
Var vänlig respektera att support för Maemo endast kan ges i forumet, inte via PM eller e-post.

Webmaster för Hundkoja.com
Admin på Ubuntu Sverige

Språket på sidan 1 månad, 4 veckor sedan  
Blev tydligen något fel när jag försökte skriva i den andra tråden...

claesbas skrev:

Tack Claes för att du kom in och skrev detta
Förstår folk fortfarande inte efter detta så borde vi nog ta och revidera om reglerna totalt eftersom folk tydligen tycker att vi har "för hårda" regler redan nu

För det första så gillar jag inte att man låser en tråd och sedan fortsätter att diskutera. Det andra är att du Pontus lyfte upp denna regel för diskussion.. då du antagligen inte gillade språket/stavningarna som fanns på sidan. Så skyll inte på andra. Att hota med att inlägg ska redigeras eller tas bort pga språkfel. Är inte god sed av en moderator.

Fortsätter detta kommer i alla fall inte jag idas komma hit. Antingen ändrar ni skrivelsen av regeln så att den blir tydligare eller så plockar ni bort den. Det är ju fullkomligt barockt om vissa moderatorer tror att det är okej att redigera andras inlägg.
Sandman
graph
Logga in för att svara.

Sv: Språket på sidan 1 månad, 4 veckor sedan  
Det har uppstått något fel när jag slog ihop de båda trådrana som var startade om "Språket i forumen". Jag tror du kan ha försökt att posta i "spöktråden" som blev kvar.

Ska se om jag förstår vad som har hänt här. Vi försöker hålla detta ämnet i en tråd.

EDIT:

Jag har nu tagit bort "spöktrådarna" (de är bara förvirrande ändå) och slagit ihop alla trådar om detta ämna här.
claesbas
Admin
graphgraph
Senast ändrat: 2010-07-09 11:23 av claesbas.
Logga in för att svara.

EDIT2: Ahh, gick ju inte för användare att skriva i detta forum. Har låst upp det nu! .. Ursäkta!
claesbas
Admin
graphgraph
Logga in för att svara.

claesbas skrev:
EDIT2: Ahh, gick ju inte för användare att skriva i detta forum. Har låst upp det nu! .. Ursäkta!

Ingen fara. Vet att det kan vara förvirrande ibland
Sandman
graph
Logga in för att svara.

Åter till ämnet...

Vi får ta det lite lugnt. Jag håller med dig Sandman att Moderatorer inte ska ändra i trådar (endast ändra rubrik är OK om den är mycket vilseledande eller kort och dålig).

Vi får se över reglerna och justera dom så att folk inte har olika uppfattning om vad som gäller.
claesbas
Admin
graphgraph
Logga in för att svara.

Sv:Språket på sidan 1 månad, 4 veckor sedan  
Sandman skrev:
För det första så gillar jag inte att man låser en tråd och sedan fortsätter att diskutera. Det andra är att du Pontus lyfte upp denna regel för diskussion.. då du antagligen inte gillade språket/stavningarna som fanns på sidan. Så skyll inte på andra. Att hota med att inlägg ska redigeras eller tas bort pga språkfel. Är inte god sed av en moderator.

Fortsätter detta kommer i alla fall inte jag idas komma hit. Antingen ändrar ni skrivelsen av regeln så att den blir tydligare eller så plockar ni bort den. Det är ju fullkomligt barockt om vissa moderatorer tror att det är okej att redigera andras inlägg.[/quote]

Självklart lyfter jag upp denna eftersom folk verkar inte ha läst inlägget på första sidan där detta redan har lyfts upp samt våra forumregler.

Och vart hotar jag? Jag anser att reggar man sig på ett forum, så accepterar man forumreglerna och följer dessa. Väljer man att inte följa dessa så får man ta konsekvensera helt enkelt.
Eller tycker du att jag som admin ska se genom fingrarna när folk bryter mot reglerna? Vad är det då för anledning att vi har regler då?

Jag skriver som jag skrivit tidigare, jag förstår inte vart problemet ligger?! Ni har ju accepterat reglerna då ni reggade er på forumet, sen om en admin väljer att följa dessa så blir det ramaskri om maktmissbruk, att jag är nitisk samt språkpolis!
Pontus Öhman
Admin
graphgraph
Logga in för att svara.
Var vänlig respektera att support för Maemo endast kan ges i forumet, inte via PM eller e-post.

Admin på Ubuntu Sverige

Sv:Språket på sidan 1 månad, 3 veckor sedan  
Vi borde nog se över reglernas formulering om det är så att de kan läsas som att man måste skriva perfekt svenska. Regler är självklart där för att följas och då måste de spegla vad som är OK eller inte. Just språket eller att man inte börjar varje mening med stor bokstav är ett mindre problem.. som vi kan ha överseende med.

Om man saboterar eller är allmänt jobbig i trådar och dessutom skriver svårlästa meningar utan punkt. Då ska man definitivt få ett PM av en admin eller mod som på pekar detta.

Jag funderar på om vi ska formulera om "korrekt svenska" till något annat. "Lättläst text/svenska" eller något liknande..

Vi är inte särskilt många aktiva medlemmar här heller så jag tror att många känner att de kommer in i ett rum med polare. Då blir man inte så korrekt i alla meningar.

Pontus du får gärna tala om vilken typ av poster du verkligen inte gillar, de som helt enkelt inte går igenom din personliga kvalitets kontroll. Så kan vi diskutera detta här...
claesbas
Admin
graphgraph
Logga in för att svara.

Sv:Språket på forumet! 1 månad, 3 veckor sedan  
Pontus Öhman skrev:
[quote]

Men till hösten så kommer vi börja hårddra reglerna och inlägg som inte innehåller korrekt svenska kommer att plockas bort då vi ser dem.

Skriver du så i ditt inlägg så är det väl inte direkt konstigt om folk tycker att det är lite väl hårt ?

Som att vi ska börja vara språkpoliser i forumet och jaga stavfel..

Så länge trådrubriker är skriva på ett passande sätt och själva inlägget är skrivet på ett läsligt sätt utan massor av stora bokstäver eller så pass dålig svenska att det blir oläsligt så tycker jag att det inte är nån fara.

Sen att inlägg inte ska vara stötande ser jag också som självklart.

Bättre då att sånt som är skrivet på förstasidan och guider håller högre klass..

är väl framför allt det som är ansiktet utåt.
Om det finns stavfel i forumet tror jag inte många bryr sig om..

Aldrig hört någon klaga än så länge..
kanske att vi varit för slappa på att säga till om vissa trådrubriker men inget jag ser som allvarligt iaf
moparman
Moderator
graphgraph
Logga in för att svara.

Du har helt rätt i det du skriver moparman
Och det är faktiskt det jag ville få fram, men många började genast gasta om språkpolis och nitisk

Jag tycker det är lite av en självklarhet att hålla korrekt Svenska om man vill ha hjälp med ett problem.

Vi får väl bara hoppas att folk kommer acceptera de nya reglerna som införs senare. Eller om det kommer bli samma liv då som nu
Pontus Öhman
Admin
graphgraph
Logga in för att svara.

Admin på Ubuntu Sverige

Pontus Öhman skrev:
Du har helt rätt i det du skriver moparman
Och det är faktiskt det jag ville få fram, men många började genast gasta om språkpolis och nitisk

Jag tycker det är lite av en självklarhet att hålla korrekt Svenska om man vill ha hjälp med ett problem.

Vi får väl bara hoppas att folk kommer acceptera de nya reglerna som införs senare. Eller om det kommer bli samma liv då som nu

Pontus.. gå gärna igenom det du skrivit tidigare i tråden så förstår du varför folk börjar klaga. Det har inte varit några problem tidigare så varför ska det bli det nu. Regler om fult språk och okamratliga skrivningar ska naturligtvis inte tillåtas. Däremot ska det inte finnas regler mot att framföra sina tankar.

Får inte ursprungsförfattaren fram det han vill ha sagt.. är det bara att fråga om ett förtydligande. Mer än så behöver det inte vara.

Om du ville få fram något annat borde du ha skrivit så från början.
Sandman
graph
Logga in för att svara.

Håller helt klart med Moparman och Sandman i frågan. Känns som saker och ting är påväg att tas till en krångligare och alltför hård nivå. Givetvis ska det vara så som Moparman skriver att sidans yttre kan hålla en högre klass men att man går in i forumet så som beskrivs i början av tråden anser jag vara mindre lämpligt.
katthans
graphgraph
Logga in för att svara.

Sv:Språket på sidan 1 månad, 3 veckor sedan  
Pontus Öhman skrev:
jag förstår inte vart problemet ligger?! [/quote]

Vart är riktning, norrut, söderut, ditåt osv.
Var är plats, här, där, på stolen, i rad 5, osv
jelh
graphgraph
Kön: Man Stad: Norrköping Födelsedag: 01/01
Senast ändrat: 2010-07-09 20:11 av jelh.
Logga in för att svara.

Till börjanSida: 12

Partners:

Följ oss på:

MaemoSverige @ Twitter MaemoSverige @ YouTube

Välj tema: