Lovade i en annan tråd att skriva hur jag satte upp mina QB-widgets. Så här kommer det.
Jag har en datum widget, en status widget och fyra olika profiler för överklockning. Som kurriosa kan jag berätta att jag gjorde samtliga bakgrunder i n900 med Gimp.
----------------------------------------
Överklocknings-profil knapparna:
1. Type = Snippet
2. Width = 41, Height = 30
3. Snippets Bg Color = välj en bakgrundsfärg eller "hide background" om du vill göra en egen.
4. Command Title Settings = byt ut eller ta bort .png filen (*)
5. Command Result Settings = byt ut eller ta bort .png filen och välj hidden som position. (**)
6. Avmarkera "@Startup" och "@Desktop"
7. klicka Edit Cmd och skriv:
echo `usr/sbin/kernel-config load <din konfigurationsfil> | root`
som Title skriv bara ett mellanslag.
* Om du vill ha en bild istället som på min måste du göra den 41x30px och spara i
/home/user/.queen_beecon_dir/. Annars är det bara att välja en bakgrundsfärg.
** Om du sparar filen i
/home/user/.queen_beecon_dir/ med namn mini.png. Ska det stå mini.png i fältet.
Datum-widgeten
1. Type = Snippet
2. Width = 322, Height = 31
3. Snippets Bg Color = välj en bakgrundsfärg eller "hide background" om du vill göra en egen.
5. Command Result Settings = byt ut eller ta bort .png filen. Ställ Title på storlek 14. (**)
6. klicka Edit Cmd och skriv:
echo `date +"%A, %-Y-%m-%d - v%W"`
som Title skriv bara ett mellanslag.
* Om du vill ha en bild istället som på min måste du göra den 322x31px och spara i
** Om du sparar filen i
/home/user/.queen_beecon_dir/ med namn date.png. Ska det stå date.png i fältet.
Status-widgeten
1. Type = Snippet
2. Width = 206, Height = 65
5. Command Result Settings = byt ut eller ta bort .png filen och välj hidden som position. (**)
6. klicka Edit Cmd och skriv:
echo " Uptime :" `uptime|cut -d" " -f4-|sed 's/\\, *load.*//'`
echo " Batteri :" `hal-device bme | awk '/g.c/ {print $3" mAh"}'` @ `cat
/sys/class/power_supply/bq27200-0/temp`C
echo " Cpu :" `awk '{print $1/1000"/"}' /sys/devices/system/cpu/cpu0/
cpufreq/scaling_cur_freq``awk '{print $1/1000" Mhz"}' /sys/devices/
system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_max_freq` Som Title skriv bara ett mellanslag.
* För att få fram batteritemperaturen måste man aktivera bq27x00-modulen som följer med powerkernel. Har man redan överklockat så är det bara att öppna terminalen och skriva:
1. sudo gainroot
2. echo bq27x00_battery >> /etc/modules
** Om du vill ha en bild istället som på min måste du göra den 206x65px och spara i
*** Om du sparar filen i
/home/user/.queen_beecon_dir/ med namn stats-glass.png. Ska det stå stats-glass.png i fältet.
Använda mina bakgrunder
1. Ladda ner filen och byt namn så att den heter qbw-20100622.tar.gz. (Laddar du ner med MicroB så kan du skriva qbw-20100622.tar).
2. Öppna terminalen och gå till platsen du sparat. (cd /home/user/MyDocs/Download/)
3. Packa upp med "gunzip qbw-20100622.tar.gz" och sedan "tar xvf qbw-20100622.tar" för bakgrunderna.
4. För att se filerna. (ls /home/user/MyDocs/Download/qbw/)
5. Lägg bilderna i
/home/user/.queen_beecon_dir/. (mv /home/user/MyDocs/Download/qbw/date.png /home/user/.queen_beecon_dir/)
Jag lade även in mina fyra qbw-progress bilder för den som inte gillar getingen med hjärtat. Dessa ska ligga i
/usr/share/icons/hicolor/48x48/hildon/. (sudo mv /home/user/MyDocs/Download/qbw/queen-beecon-progress0.png /usr/share/icons/hicolor/48x48/hildon/) ...repetera föra alla fyra...