Ett community och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.

twitter

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

[Howto] Queen Beecon Widget
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1
  • 2

Ämne: [Howto] Queen Beecon Widget

[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 11 månader sedan #6682

• Sandman
  • Administratör
Lovade i en annan tråd att skriva hur jag satte upp mina QB-widgets. Så här kommer det.

Jag har en datum widget, en status widget och fyra olika profiler för överklockning. Som kurriosa kan jag berätta att jag gjorde samtliga bakgrunder i n900 med Gimp.

Screenshot_20100620_213431-20100621-2.png

----------------------------------------
Överklocknings-profil knapparna:

1. Type = Snippet
2. Width = 41, Height = 30
3. Snippets Bg Color = välj en bakgrundsfärg eller "hide background" om du vill göra en egen.
4. Command Title Settings = byt ut eller ta bort .png filen (*)
5. Command Result Settings = byt ut eller ta bort .png filen och välj hidden som position. (**)
6. Avmarkera "@Startup" och "@Desktop"
7. klicka Edit Cmd och skriv:
echo `usr/sbin/kernel-config load <din konfigurationsfil> | root`
som Title skriv bara ett mellanslag.

* Om du vill ha en bild istället som på min måste du göra den 41x30px och spara i /home/user/.queen_beecon_dir/. Annars är det bara att välja en bakgrundsfärg.

** Om du sparar filen i /home/user/.queen_beecon_dir/ med namn mini.png. Ska det stå mini.png i fältet.

Datum-widgeten

1. Type = Snippet
2. Width = 322, Height = 31
3. Snippets Bg Color = välj en bakgrundsfärg eller "hide background" om du vill göra en egen.
5. Command Result Settings = byt ut eller ta bort .png filen. Ställ Title på storlek 14. (**)
6. klicka Edit Cmd och skriv:
echo `date +"%A, %-Y-%m-%d - v%W"`
som Title skriv bara ett mellanslag.

* Om du vill ha en bild istället som på min måste du göra den 322x31px och spara i /home/user/.queen_beecon_dir/. Annars är det bara att välja en bakgrundsfärg.

** Om du sparar filen i /home/user/.queen_beecon_dir/ med namn date.png. Ska det stå date.png i fältet.

Status-widgeten

1. Type = Snippet
2. Width = 206, Height = 65
5. Command Result Settings = byt ut eller ta bort .png filen och välj hidden som position. (**)
6. klicka Edit Cmd och skriv:
echo " Uptime	:" `uptime|cut -d" " -f4-|sed 's/\\, *load.*//'`
echo " Batteri	:" `hal-device bme | awk '/g.c/ {print $3" mAh"}'` @ `cat 
/sys/class/power_supply/bq27200-0/temp`C
echo " Cpu		:" `awk '{print $1/1000"/"}' /sys/devices/system/cpu/cpu0/
cpufreq/scaling_cur_freq``awk '{print $1/1000" Mhz"}' /sys/devices/
system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_max_freq`
Som Title skriv bara ett mellanslag.

* För att få fram batteritemperaturen måste man aktivera bq27x00-modulen som följer med powerkernel. Har man redan överklockat så är det bara att öppna terminalen och skriva:
1. sudo gainroot
2. echo bq27x00_battery >> /etc/modules

** Om du vill ha en bild istället som på min måste du göra den 206x65px och spara i /home/user/.queen_beecon_dir/. Annars är det bara att välja en bakgrundsfärg.

*** Om du sparar filen i /home/user/.queen_beecon_dir/ med namn stats-glass.png. Ska det stå stats-glass.png i fältet.

Screenshot_20100620_213431-20100621.png

Använda mina bakgrunder

1. Ladda ner filen och byt namn så att den heter qbw-20100622.tar.gz. (Laddar du ner med MicroB så kan du skriva qbw-20100622.tar).
2. Öppna terminalen och gå till platsen du sparat. (cd /home/user/MyDocs/Download/)
3. Packa upp med "gunzip qbw-20100622.tar.gz" och sedan "tar xvf qbw-20100622.tar" för bakgrunderna.
4. För att se filerna. (ls /home/user/MyDocs/Download/qbw/)
5. Lägg bilderna i /home/user/.queen_beecon_dir/. (mv /home/user/MyDocs/Download/qbw/date.png /home/user/.queen_beecon_dir/)

Jag lade även in mina fyra qbw-progress bilder för den som inte gillar getingen med hjärtat. Dessa ska ligga i /usr/share/icons/hicolor/48x48/hildon/. (sudo mv /home/user/MyDocs/Download/qbw/queen-beecon-progress0.png /usr/share/icons/hicolor/48x48/hildon/) ...repetera föra alla fyra...

Bifogad fil:

Filnamn: qbw-20100622.gz
Filstorlek: 19537
Bilagor:
Senast ändrad: 1 år, 4 månader sedan av Sandman.

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 11 månader sedan #6688

• MegaULF
  • Stamgäst
Läckert!
Bra som fanders att vi får upp en tråd om detta program också.

Hur funkar det sen, för dina OC QBWs är ju klickbara?
Anropar man ett script från en annan plats, eller lägger man scriptet i ikonerna när man skapar dem?

Bra o veta för oss som inte provat programet än.

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 11 månader sedan #6690

• Sandman
  • Administratör
Det förklarar sig ganska mycket själv när man väl installerat och kollat det. En widget kan vara ganska mycket. Rekommenderar att man läser wikin. Den är ganska utförlig. De är klickbara. När jag vill ha en specifik profil så klickar jag på den och kommandot utförs.

Det finns betydligt mer avancerade saker man kan göra. Det jag har gjort är förhållandevis simpelt. Jag har än så länge inte behövt pilla med de mer avancerade bitarna så kan inte säga så mycket om dem. Dock är det bra att ha dem i bakhuvudet.

Det mesta står i programmets wiki. wiki.maemo.org/Queen_BeeCon_Widget

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 11 månader sedan #6715

• Sataniaa
  • Stamgäst
ohhh måste sä? tt jag verkligen gilla denna widgeten när jag väl fatta den !! h(
försökte mig på den en gång innan men fatta nada

tack så mycket!

#1 är här någon som verkligen förstår hur man kan få igång gmail widgeten på den?
har försökt ett tag nu men får inte ihop det..vet inte vad jag missar....jag har läst i den länken u gav oss sandman...

#2 + hur har du fått ihop bakgrunden på din datum widget? genom gimp det med?
det är skitsnyggt men får inte ihopp det alls haha

vill tacka dig så mycket för att du hjälper en noob som mig verkligen leva in i telefonen!!!!
To Have Knowledge Is To Have The Power!!!

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 11 månader sedan #6721

• Sandman
  • Administratör
Jo, allt är gjort via Gimp. Först valde jag storleken på bilden. Sedan en fade. Sedan markerade med cirkel och feather för att klippa ut böjen. Sparade som date.png och skeppade över den till n900 med OpenSSH. Bifogar bilderna jag använde...

Var är det du fastnar på med Gmail? Har du fått ner bilderna o.s.v.? Hur ser widgeten ut nu för dig?
Senast ändrad: 1 år, 11 månader sedan av Sandman.

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 11 månader sedan #6725

• Sataniaa
  • Stamgäst
ahaaa tack så mycket

asså jag tror jag fått ner bilderna men är inte säker för inget fungerar ls det står bara image missing och no output.......
To Have Knowledge Is To Have The Power!!!

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 11 månader sedan #6728

• Sandman
  • Administratör
Sataniaa skrev:
ahaaa tack så mycket

asså jag tror jag fått ner bilderna men är inte säker för inget fungerar ls det står bara image missing och no output.......

När du har lagt dem i rätt mapp måste du öppna egenskaperna för widgeten och sedan t.ex. skriva in "date.png" under Command Title Settings.

Ahh.. just det och sedan måste du skriva "sudo pkill hildon-home" i terminalen. För att starta om skrivbordet. Du kan också starta om telefonen.

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 10 månader sedan #7195

• ptja76
  • Stamgäst
Sandman: Jag fattar inte detta, hoppas på att du kan hjälpa mig och säkert någon annan. Såg i tråden om överklockning att du hade skrivit något med Alarmed så den ändrade överklockningsprofil efter klockan. Skulle vilja ha det så också inbillar mig att det skulle spara ström.

Kan du på ett enkelt sätt försöka förklara exakt hur jag skall göra så skulle jag blo glad. Har verklligen dålig kunskap vad det gäller sådant.

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 10 månader sedan #7198

• Sandman
  • Administratör
ptja76 skrev:
Sandman: Jag fattar inte detta, hoppas på att du kan hjälpa mig och säkert någon annan. Såg i tråden om överklockning att du hade skrivit något med Alarmed så den ändrade överklockningsprofil efter klockan. Skulle vilja ha det så också inbillar mig att det skulle spara ström.

Kan du på ett enkelt sätt försöka förklara exakt hur jag skall göra så skulle jag blo glad. Har verklligen dålig kunskap vad det gäller sådant.

Gjorde en ny tråd: www.meegosweden.com/component/kunena/6-p...tionsplaneraren#7197

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 9 månader sedan #8428

• satte90
  • Stamgäst
Screenshot_20100815_233430.png

Jag vill inte ha ngn bild elle ngn mönster alls i min QB widget jag vill bara ha en bakrundsfärg , försökt länge men får inte bort figurer.
Senast ändrad: 1 år, 9 månader sedan av satte90.

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 9 månader sedan #8432

• Sandman
  • Administratör
satte90 skrev:

Jag vill inte ha ngn bild elle ngn mönster alls i min QB widget jag vill bara ha en bakrundsfärg , försökt länge men får inte bort figurer.

Blankar du ut alla .png kommer den inte visa någon bild utan bara bakgrund. De viktigaste är "Command Title Settings", "Command Result Settings" och "queen-beecon-appok.png"

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 8 månader sedan #9431

• Pata
  • Stamgäst
hej. jag håller på och mixtra med min profil för överklockning. jag har kommit så långt att jag har en som jag är ganska nöjd med.
nu till saken. jag har börjat att göra en knapp för att aktivera profilen.
jag har följt tråden ovan och lagt in denna kod rad

)ag spara och går ut och testar. men profilen laddas inte in ...

Vad har jag missat ?

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 8 månader sedan #9433

• Sandman
  • Administratör
Pata skrev:
hej. jag håller på och mixtra med min profil för överklockning. jag har kommit så långt att jag har en som jag är ganska nöjd med.

Vad har jag missat ?

Vad händer om du skriver usr/sbin/kernel-config load <din konfigurationsfil> | root i terminalen?
Senast ändrad: 1 år, 8 månader sedan av Sandman.

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 8 månader sedan #9434

• Pata
  • Stamgäst
Sandman skrev:
Pata skrev:

Vad har jag missat ?

Vad händer om du skriver usr/sbin/kernel-config load <din konfigurationsfil> | root i terminalen?

Jag får som svar cannot open pata: no such file.

Men kör jag i terminalen så går det
sudo gainroot
kernel-config load pata

Sv:[Howto] Queen Beecon Widget 1 år, 8 månader sedan #9437

• wellef
  • NU ONLINE
  • Administratör
Det finns ett enklare sätt också. Som kommando kör du istället:
/usr/sbin/kernel-config load <din profil>

Utan echo, `` och root. Glöm inte att sätta "@Click".
MeeGoSweden är inget substitut för Support och drivs av privatpersoner på deras fritid.
Senast ändrad: 1 år, 8 månader sedan av wellef.
  • Sida:
  • 1
  • 2
Tid det tog att skapa denna sida: 0.79 sekunder