Ett community och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.

twitter

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

Ämne: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS

Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 5 dagar sedan #23912

Hej!
Jag är nu nybliven ägare av Wellefs N900 och har ett par frågor jag som amatör skulle vilja få kläm på. jag tänker att det skulle vara skönt att få allt någorlunda rätt från början så man slipper radera allt och börja om när man äntligen lyckats pula in alla kontakter och program. Har tittat runt på forumet och lite på resten av nätet men inte sett några säkra svar på följande undringar:

Jag undrar:
1. Nu har jag version maemo 5 20.2010.36-2. Förstår det som att det är nokias senaste uppgradering. Det finns cssu som är nyare. Borde jag köra med det? Vad är för och nackdelar?

2. Även om jag är motståndare till google och därmed android så är jag lite nyfiken på android och nitdroid. Om jag vill installera det borde jag köra det som dualboot eller inte. Om jag vill köra in en dualboot, behöver jag då flasha på nåt sätt så att alla mina inställningar försvinner?

3. Nemo och Mer. Hur funkar det? Ska man ha en dual boot till det med eller kör man det i maemo? Har läst på deras sajt men inge blivit klokare än.

4. Finns det något annat OS jag borde överväga?

4. Hur får jag det irriterande vibrerandet som sker varje gång jag klickar på skärmen att försvinna?

Tacksam för hjälp och pekpinnar i olika riktningar.

MVH
Anders
Senast ändrad: 3 veckor, 5 dagar sedan av andersbrontosaurus. Anledning: Glömde en fråga.

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 5 dagar sedan #23921

• Bazzoni
  • Färsking
[edit]
Läste fel.
Senast ändrad: 3 veckor, 5 dagar sedan av Bazzoni.

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 5 dagar sedan #23924

• robin92
  • Expert
  • Robin Lundgren
1. installera cssu :o
Blir bra mycket bättre, kör stable version.

4. du går in under instäälningar -->bildskärm --> kryssar ut pekskärmsvibrationer
Följande användare sa Tack så mycket: andersbrontosaurus

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 5 dagar sedan #23928

• Sandman
  • Administratör
Först ska du tänka på vad du vill och behöver. Maemo5+cssu är väl det som funkar bäst för tillfället. Man kan installera Nitsroid på separat minneskort om man behöver något program. Och då dualboota. Finns en app för enkel installation på detta. Nemo är väldigt nytt fortfarande och under utveckling men definitivt något för framtiden. Plasma Active kan vara något men har inte provat.

Du kan köra alla dessa på ett minneskort och ändå ha kvar Maemo5 orörd. Du kan även köra en så kallad chroot där du startar upp dem som ett program från Maemo5. Eller installera dem som primärt OS.

Har du ett extra minneskort som är över klass 6 skulle jag nog gå den vägen. Annars chroot.

Vill du ha ett debiansystem kan du installera EasyDebian som använder LMDE som skrivbord. Då kan du installera Gimp, OpenOffice och annat roligt.

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 5 dagar sedan #23930

Aye! Tack för snabba svar bägge två.
Vad jag behöver är väl ett användarvänligt OS helt enkelt.
Chroot liknar virtualbox gissar jag.

Får kolla upp vad jag har för minneskort. Inte koll på olika klasser.

MVH
Anders

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 5 dagar sedan #23933

• Sandman
  • Administratör
Chroot är inte riktigt virtualbox.. beror väl iof lite på hur du menar. När du kör linux så använder du dess "root-system". Du kan montera andra root-system och köra på det istället. Du virtualiserar alltså inte. Liknar mer som att du monterar en hårddisk och kör operativet på den.

Svårt att föklara.. hoppas jag inte blev onödigt komplicerad i mitt svar. Det chroot ger är möjlighet att köra två olika OS sida vid sida. Du startar alltså upp det ena inifrån det andra.

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 5 dagar sedan #23937

Tack! Tror jag fattar någorlunda.

/Anders

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23941

Tror mitt minne är speedclass 2 förresten. chroot då gissar jag...

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23946

• Sandman
  • Administratör
Ja, det är nog att föredra.. Du ser vilken klass det är på kortet. Du har en siffra med en ring runt.

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23948

• robin92
  • Expert
  • Robin Lundgren
vill veta mera om chrott :o
Kan man köra Mer med chroot?

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23949

• Sandman
  • Administratör
robin92 skrev:

wiki.meego.com/ARM/N900/Install/chroot

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23950

Ang. Nitdroid uppdateras den firmwaren ens längre?

Tror faktiskt mer på Nemo mobile. Själva core OS(MER) Fungerar nog redan bättre än Nitdroid. Nokia har ju forfarande enstaka kodare som jobbar några timmar med det i veckan plus att mycket av det som är OSS i Harmattan UI är backportat till Nemomobile. Sen är där ju thirdparty konsulter och Qt folk också som indirekt arbetar med Nemo även är test platform för Qt5.

Vad gäller coreOS(dvs: MER) så ska bland annat ska ju telefon/gprs/wifi bitarna vara på plats (är faktiskt inte säker på det fungerar fullt ut i Nitdroid ens). Så ska man testa Nemo roligare eftersom det uppdateras hela tiden.

Vill man dessutom vara lite mer aktiv så kan man ju skicka buggraporter som tacksamt tass emot av teamet.

Har du twitter så rekomenderar jag dig följa några av utvecklarna av MER och QT:

stkeeps (Carsten Munk) <- MER core
Jukka Eklund
Quim Gil
planetQt

är de som dyker upp i skallen men finns definitivt fler.

De behöver allt stöd de kan få i form av testare. Tycker det e trist inte fler är aktiva i det istället för "Android port". för vill man ha Android köp en android telefon IMHO
Senast ändrad: 3 veckor, 4 dagar sedan av mikecomputing.
Följande användare sa Tack så mycket: Sandman, andersbrontosaurus

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23953

• Nille
  • Stamgäst
En enkel förklaring av själva kommandot.
Det chroot gör är att den anger ny root (obs ej användare utan var filträdet börjar) / till det nya angivna stället.
Så du byter var din / är så du får ett nytt filträd.
Detta betyder att du tex kan ange / i en annan installation och den använder filträdet som tillhör den installationen.
Den kan även användas ihop med användare och grupper.
Detta innebär att du även kan skapa en jail miljö.

Så chroot är rätt avancerat och kompletteras ofta med andra kommandon för att uppnå önskat resultat.
Sandman har helt rätt när han säger att det är svårt att förklara då det kan användas för olika ändamål.
Hoppas att det inte blev för invecklat.

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23955

robin92 skrev:

chrott ger root access.

därefter måste man installera uboot-pr13 som installerar "dualboot" bootloader.

Enable the maemo.org extras-devel repository, see wiki.maemo.org/Extras-devel in your N900.
Install the 'uboot-pr13' package from 'System' section, of your N900 software center.
Verify it's installed by restarting your N900. A penguin should show up at startup and U-boot will be mentioned, let it time out and boot into Maemo.

Sen bootar man Nemo Mobile från en MicroSD kort. Install på SD kort guide här:

wiki.merproject.org/wiki/Nemo/Installing

senaste NemoMobile image finns här:

repository.maemo.org/meego/Nemo/

Re: Ny ägare söker råd om dualboot och olika OS 3 veckor, 4 dagar sedan #23968

Tack för alla svar!
planen blir att försöka installera först cssu, sedan mer och sist nitdroid för att försöka förstå hur allt går till och hur man gör.

mikecomputing skrev:

De behöver allt stöd de kan få i form av testare. Tycker det e trist inte fler är aktiva i det istället för "Android port". för vill man ha Android köp en android telefon IMHO

Håller med! Lite off topic nu men anledningarna till att jag skulle vilja fippla med en android är dels att jag höll i en htc desire på elgiganten och det kändes rätt bra men framförallt för att jag jobbar med personer med neuropsykiatriska funktionshinder (Aspergers syndrom, ADHD, tourettes mm) och jag blir helt koko på att arbetsterapeuter ger dem kognitiva hjälpmedel i form av olika telefoner och pekplattor med idiotiska gränssnitt som kostar 15000 kr när de skulle kunna få vanliga smartphones och pekplattor för under en tredjedel av priset. Tänkte därför kolla lite på androids appar för shopping, budget, tidsmätning mm för att föreslå ett omtänk för allas bästa hos arbetsterapeuterna.
Följande användare sa Tack så mycket: mikecomputing
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.83 sekunder