Nyheter och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.
Sveriges första och största MeeGo-sida!

Sök

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

Alarmed - funktionsplaneraren
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Alarmed - funktionsplaneraren

Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 7 månader sedan #7197

Fick en fråga om hur Alarmed funkar och hur man kan få den att välja olika överklockningsprofiler.

För att göra olika profiler kan man i terminalen:

1. sudo gainroot
2. kernel-config load xlv (ladda en passande profil)
3. kernel-config save myconfig (skapa en ny profil)
4. leafpad /home/user/.kernel/myconfig (för att redigera)
5. kernel-config load myconfig (använda profilen)

Man öppnar alltså bara profilen genom: "leafpad /home/user/.kernel/myconfig" men istället för "spara" välja "spara som" och ta något annat t.ex. natt. Man kan sedan editera profilen så att den inte kör högre än 250mhz.

För att installera Alarmed skriver man i terminalen:

1. root
2. apt-get install alarmed

För att lägga till en händelse:
Starta upp programmet och välj "New event". Klicka på Alarm för att välja "Command execution" som typ av händelse. Välj "Daily" och tid ex. 01.00. Välj ett namn på händelsen. På raden längst ner sätter man in kommandot.

/usr/sbin/kernel-config load natt | root

Sedan klickar man bara på "Save Event" och så är man klar. Detta innebär att varje dag klockan 01.00 så byter telefonen till 250mhz och utnyttjar minimalt med batteri. Glöm inte att skapa en till händelse för normal överklockning som du sätter på morgonen.

Screenshot_20100714_124605.png
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av Sandman.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 7 månader sedan #7201

Fantastiskt bra guide (som vanligt). Detta skall jag definitivt testa nån dag under semestern.

Tack så mycket

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8774

vad är kommandot för wifi on/off så man kan använda det med alarmed?
head [-4] [quote]
#1 Tryin is the first step towards failure.
#2 Oh, so they have internet on computers now!
#3 'To Start Press Any Key'. Where's the ANY key?
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8775

• wellef
  • NU ONLINE
  • Administratör
jajjax skrev:

Klicka här!
MeeGoSweden är inget substitut för Support och drivs av privatpersoner på sin fritid.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8779

wellef skrev:
jajjax skrev:

Klicka här!

Stort tack, den sidan hade massor med mums
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8818

Är det
dbus-send --print-reply --system --dest=com.nokia.icd2 /com/nokia/icd2 com.nokia.icd2.disconnect_req uint32:0x8000

eller
dbus-send --system --dest=com.nokia.icd /com/nokia/icd_ui com.nokia.icd_ui.disconnect boolean:true

jag använder för att stänga av wifi (typ som wifi switch)

och sedan
dbus-send --system --type=method_call --dest=com.nokia.icd_ui /com/nokia/icd_ui com.nokia.icd_ui.show_conn_dlg boolean:false

jag använder för att starta igen (typ som wifi switch)
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av jajjax.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8823

• wellef
  • NU ONLINE
  • Administratör
Stänga av:
dbus-send --system --dest=com.nokia.icd /com/nokia/icd_ui com.nokia.icd_ui.disconnect boolean:true

Sedan skulle jag använda detta för att ansluta igen:
dbus-send --system --type=method_call --dest=com.nokia.icd /com/nokia/icd com.nokia.icd.connect string:"[ANY]" uint32:0

Du lär dig mest genom att prova
MeeGoSweden är inget substitut för Support och drivs av privatpersoner på sin fritid.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8824

wellef skrev:
Stänga av:

Sedan skulle jag använda detta för att ansluta igen:
dbus-send --system --type=method_call --dest=com.nokia.icd /com/nokia/icd com.nokia.icd.connect string:"[ANY]" uint32:0

Du lär dig mest genom att prova

Då jag har wifi switcher installerat lade jag till
sudo /usr/sbin/wifi.sh

till alarmed för att stänga av/sätta på vid en tidpunkt..

Skall även kika på dbus...
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8927

Körde in alarmed och lade in två olika överklockningsprofiler, en klockad och en som jag kallade natt med max 250mhz. Men gör det verkligen någon skillnad? En telefon som bara ligger på nattduksbordet på natten drar väl nästan inget batteri i alla fall. I batterygraph ser jag ju ingen skillnad i alla fall på batterikonsumtionen under nattetid.

Kanske kan man även stänga av wifi på natten, men om jag har funktionen anslut automatiskt till wlan så kommer väl den söka var 10:e minut och ansluta igen. Eller???

Alarmed var i alla fall enkelt och smidigt att handha. Bara man får rätt strängar att lägga in.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8928

iorsson skrev:
Körde in alarmed och lade in två olika överklockningsprofiler, en klockad och en som jag kallade natt med max 250mhz. Men gör det verkligen någon skillnad? En telefon som bara ligger på nattduksbordet på natten drar väl nästan inget batteri i alla fall. I batterygraph ser jag ju ingen skillnad i alla fall på batterikonsumtionen under nattetid.

Kanske kan man även stänga av wifi på natten, men om jag har funktionen anslut automatiskt till wlan så kommer väl den söka var 10:e minut och ansluta igen. Eller???

Alarmed var i alla fall enkelt och smidigt att handha. Bara man får rätt strängar att lägga in.

Möjligheterna är rätt stora med Alarmed. I mitt fall så sätter jag den även i flight mode. Det gör att jag i princip inte har igång något. Då drar den ca: 3-4% per natt. Jag vill ju ändå att ingen ringer mig mitt i natten.

Behöver man ändå telefonen igång skulle man kunna göra ett script som stänger av allt -> laddar ur wifi-modulen -> och endast tillåter 2g.

När du har den i idle under natten så går den troligen som mest 250mhz ändå om du har en 250-805 profil. Så av den anledningen kommer du nog inte spara så mycket. I mitt fall har jag en natt-profil som är undervoltad ännumer än min dag-profil. Då det inte behövs så mycket kraft under natten så kan jag sänka den några step extra och ändå hålla den stabil utan reboot.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8929

Flightmode låter ju lite smartare. Där kan man ju spara en del. Men hur gör du den gången du vill använda telefonen efter 01.00. Räcker det att manuellt ändra tillbaka profilen då så fungerar allt som vanligt?

Hur ser strängen ut som du lägger in för flightmode? Och även hur ser den ut när du ändrar tillbaka på morgonen?

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8932

iorsson skrev:
Flightmode låter ju lite smartare. Där kan man ju spara en del. Men hur gör du den gången du vill använda telefonen efter 01.00. Räcker det att manuellt ändra tillbaka profilen då så fungerar allt som vanligt?

Hur ser strängen ut som du lägger in för flightmode? Och även hur ser den ut när du ändrar tillbaka på morgonen?

Då gör du bara som vanligt och aktivera/avaktivera den via powerkey-knappen.

Den finns som en inbyggd funktion i alarmed. Du väljer bara "built-in function" och sedan "flight mode enable/disable".

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8935

Tack för tipset... fixat nu. Ska bli kul och se vad som händer med batteritiden.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8936

iorsson skrev:
Tack för tipset... fixat nu. Ska bli kul och se vad som händer med batteritiden.

Sedan så brukar den sluka ca: 6-15mAh med skärmen släckt och 100-200 med den på. Sitter du mycket inomhus behöver du normalt inte ha skärmen på max utan steg 1 kanske räcker. det kan också spara mycket batteri.
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av Sandman.

Sv:Alarmed - funktionsplaneraren 1 år, 5 månader sedan #8944

Jag har kört på steg 2 sedan telefonen var ny. tycker det känns lagom.
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: claesbas, moparman, Hexagon
Tid det tog att skapa denna sida: 0.34 sekunder