Nyheter och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.
Sveriges första och största MeeGo-sida!

Sök

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

pidgin kräver "dubbelstart"
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: pidgin kräver "dubbelstart"

pidgin kräver "dubbelstart" 1 år, 5 månader sedan #9108

varje gång jag skall starta pidgin så stängs den ner och startar på andra försöket.

någon som har/haft samma problem?
head [-4] [quote]
#1 Tryin is the first step towards failure.
#2 Oh, so they have internet on computers now!
#3 'To Start Press Any Key'. Where's the ANY key?
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv: pidgin kräver "dubbelstart" 1 år, 5 månader sedan #9114

Sorry, kör inte pidgin utan MSN (pecan).. och där har det aldrig varit strul.

Sv: pidgin kräver "dubbelstart" 1 år, 5 månader sedan #9118

Jag har problem med msn haze och logga in vet inte varför ibland funkar det ibland inte.. :/
det står typ "kan inte logga in till ett eller fler konton"
Men varje gång tar det 10 min å logga in med typ..
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av halvar.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9120

jajjax skrev:
varje gång jag skall starta pidgin så stängs den ner och startar på andra försöket.

Har du fixat sysklogd? Du kanske kan få en idé varför den stänger av med den loggen.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9196

Sandman skrev:
jajjax skrev:

Har du fixat sysklogd? Du kanske kan få en idé varför den stänger av med den loggen.

Har nu kollat och loggat tillfälle när jag startat.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att tyda loggen?
Bilagor:
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av jajjax.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9201

Det stod inte så mycket.. Du hade inte några fler rader ovanför om pidgin? Den säger att det tog 0,9 och 0,4 sekunder att starta upp. Du startar den alltså två gånger.. när du startar den för andra gången så krashar den men utan någon direkt förklaring. Kan vara för att du startat den två gånger. Så du kanske ser den första starta upp.. men att det tar tid innan den gör det. Ser att du väntade ~14 sek mellan första och andra försöket.

Sep 2 18:26:28 Nokia-N900-51-1 maemo-launcher[3298]: invoking '/usr/bin/pidgin.launch'
Sep 2 18:26:29 Nokia-N900-51-1 maemo-launcher[3298]: opening of /usr/bin/pidgin.launch took 931030 usec
...
Sep 2 18:26:43 Nokia-N900-51-1 maemo-launcher[3300]: invoking '/usr/bin/pidgin.launch'
Sep 2 18:26:44 Nokia-N900-51-1 maemo-launcher[3300]: opening of /usr/bin/pidgin.launch took 394226 usec
Sep 2 18:26:48 Nokia-N900-51-1 maemo-launcher[1101]: child (pid=3300) terminated due to exit()=0 

Du hade kunnat starta den från terminalen.. prova gärna först att skriva "pidgin --help" för att se vilka parametrar den har. Har den -v eller -V som brukar stå för verbose.. så kanske du kan få ytterligare info.
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av Sandman.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9207

Sandman skrev:
Det stod inte så mycket.. Du hade inte några fler rader ovanför om pidgin? Den säger att det tog 0,9 och 0,4 sekunder att starta upp. Du startar den alltså två gånger.. när du startar den för andra gången så krashar den men utan någon direkt förklaring. Kan vara för att du startat den två gånger. Så du kanske ser den första starta upp.. men att det tar tid innan den gör det. Ser att du väntade ~14 sek mellan första och andra försöket.

Jag tog bort alla rader ur loggen innan jag startade pidgin för att få en clean log.

Den första gången jag klickar på ikonen startar den upp men stängs ner.
Andra gången startar den och kan användas.

Sandman skrev:
Du hade kunnat starta den från terminalen.. prova gärna först att skriva "pidgin --help" för att se vilka parametrar den har. Har den -v eller -V som brukar stå för verbose.. så kanske du kan få ytterligare info.

"pidgin --help" Gav:
-c, --config
-d, --debug
-f, --force-online
-h, --help
-m, --multiple
-n, --nologin
-l, --login
-v, --version

Jag har startat om och tagit en log efter ett försök att starta med ikonen.
En logg till efter andra försöket (då den startade)

Förstår dock inte hur pidgin startas genom terminal?
Bilagor:
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av jajjax.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9208

Tog ett tag att gå igenom loggarna

Nej, det är den andra som blir stängd. Om du kollar i loggen vad som händer... Första som du startar har "pid=3298".. Sedan öppnar du den andra som har "pid=3300". Sedan blir processen med "pid=3300" terminated. Vilket betyder att den blir avstängd. Då körs fortfarande den med "pid=3298" som var den första som du körde igång.

Har du provat starta och sedan vänta en 30 sekunder?

Jag såg också att du hade två olika pidgin. En plugin också.. som startar upp i system-menyn. Kan det vara den som ställer till med en konflikt? Tänkte försöker du starta pidgin från system-menyn eller via en program-ikon? Du kanske borde försöka starta den via system-menyn.

För att starta Pidgin via xterminalen behöver du bara skriva "pidgin". Men jag vill att du kör den i debug-mode.. så använd

1. pidgin -d

rensa gärna sysloggen innan också

Samt ta bort de loggar du bifogat här på forumet. De innehåller viss känslig information. Vilket kan vara onödigt att sprida i onödan.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9225

Sandman skrev:
Tog ett tag att gå igenom loggarna

Nej, det är den andra som blir stängd. Om du kollar i loggen vad som händer... Första som du startar har "pid=3298".. Sedan öppnar du den andra som har "pid=3300". Sedan blir processen med "pid=3300" terminated. Vilket betyder att den blir avstängd. Då körs fortfarande den med "pid=3298" som var den första som du körde igång.

Har du provat starta och sedan vänta en 30 sekunder?

Jag såg också att du hade två olika pidgin. En plugin också.. som startar upp i system-menyn. Kan det vara den som ställer till med en konflikt? Tänkte försöker du starta pidgin från system-menyn eller via en program-ikon? Du kanske borde försöka starta den via system-menyn.

För att starta Pidgin via xterminalen behöver du bara skriva "pidgin". Men jag vill att du kör den i debug-mode.. så använd

1. pidgin -d

rensa gärna sysloggen innan också

Samt ta bort de loggar du bifogat här på forumet. De innehåller viss känslig information. Vilket kan vara onödigt att sprida i onödan.

Tack för all hjälp...

Kommer testa när jag kommer hem från jobbet.

Men en annan sak som jag tycker känns otrevligt är alla negationer som dyker upp frekvent i loggen:

No such file or directory
Failed
Warning
GLIB CRITICAL
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9228

Det mesta är inget att oroa sig över. Sysloggen samlar allt (nästan) så när det står "No such file or directory", "Failed" eller "Warning" kan det bara vara att filen saknas och därför måste skapas.. och liknande. Fast du hade nog lite mer än vanligt. Så om du tycker enheten känns seg.. kan detta vara en förklaring.

GLIB tyder på dålig portning men är inte heller något att bry sig om oftast.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9239

Sandman skrev:
så när det står "No such file or directory", "Failed" eller "Warning" kan det bara vara att filen saknas och därför måste skapas.. och liknande. Fast du hade nog lite mer än vanligt. Så om du tycker enheten känns seg.. kan detta vara en förklaring.

Så dessa filer skapas löpande och ev. seghet försvinner?
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9242

jajjax skrev:
Sandman skrev:
så när det står "No such file or directory", "Failed" eller "Warning" kan det bara vara att filen saknas och därför måste skapas.. och liknande. Fast du hade nog lite mer än vanligt. Så om du tycker enheten känns seg.. kan detta vara en förklaring.

Nja.. finns inte filen kan det generera i ett felmeddelande. Det är egentligen inget fel då det kanske inte var tänkt att någon fil skulle vara där. Eller bara en check om en process körs. Märker man inget.. så är dessa felmeddelanden inget problem.

Fast allt detta processande tar kraft från CPU:n. Så har man många sånna här felmeddelanden kan det göra enheten seg.

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9280

Sandman skrev:
jajjax skrev:
Sandman skrev:

Nja.. finns inte filen kan det generera i ett felmeddelande. Det är egentligen inget fel då det kanske inte var tänkt att någon fil skulle vara där. Eller bara en check om en process körs. Märker man inget.. så är dessa felmeddelanden inget problem.

Fast allt detta processande tar kraft från CPU:n. Så har man många sånna här felmeddelanden kan det göra enheten seg.

denna gången startade jag med mer is i magen och väntade några sekunder extra. mycket riktigt startade det som du sa.

tusen tack för all hjälp!

en annan sak. skall man rensa sysklogd loggen ibland eller rensar den sig själv?
head [-4] [quote]
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv:pidgin kräver 1 år, 5 månader sedan #9285

Jag vet faktiskt inte.. normalt brukar man inte behöva bry sig om det och jag har inte märkt någon skillnad på maemos version. Chansen finns väl att den fyller rootfs men jag har kört det i någon månad nu utan problem.
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: claesbas, moparman, Hexagon
Tid det tog att skapa denna sida: 0.34 sekunder