Nyheter och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.
Sveriges första och största MeeGo-sida!

Sök

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

Gps och Geocaching med N900
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Gps och Geocaching med N900

Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9268

• Pata
Tänkte höra med någon av er hur ni upplever den inbyggda Gps:en i N900:an?

Jag håller på med en hobby som kallas Geocaching ochanvänder mig av en Garmin Colorado 300 som maskin. Men vid flertal tillfälle så räcker det att köra med Mobilen.

Tidigare körde jag Android och Hero X10 mini/pro och där finns ett App som kallas Cgeo som fungerade kanon.

Nu är frågan hur dessa App är som jag länkar till ? Någon som har någon erfarenhet ?

GPXView

Eller detta App

Advanced Geocaching Tool for Linux

Om någon har erfarenhet av hur Gps:en är i stabilitet och nogranhet så kan ni skriva det med.

/Pata

Sv: Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9272

Jag har ingen erfarenhet av dessa men tror mig ha läst någonstans att Advanced Geocaching Tool for Linux ska vara bättre,

Sv: Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9275

• Pata
Sandman skrev:
Jag har ingen erfarenhet av dessa men tror mig ha läst någonstans att Advanced Geocaching Tool for Linux ska vara bättre,

Ok.. Ska ut och jaga imorgon så då blir det att testa lite.

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9297

• Pata
Nu hat jag varit ute och Geochat med min Garmin och N900..

Advanced Geocaching Tool for Linux fungerade riktigt bra.

Värt att testa för den som vill börja med denna Hobby

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9302

Kul med en till som cachear här inne.
Jag kör också med Advanced Geocaching Tool när det blir lite impulscaching. Fungerar hur bra som helst. Noggranheten är givetvis inte som på en "riktig" gps men man klarar sig allt ganska bra.

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9305

• Pata
iorsson skrev:
Jag kör också med Advanced Geocaching Tool när det blir lite impulscaching. Fungerar hur bra som helst. Noggranheten är givetvis inte som på en "riktig" gps men man klarar sig allt ganska bra.

Jupp det är så sant.. Det enda jag inte fatta var hur man loggade dom online ute i fält?? Det ska gå men det fungerar inte för mig idag.

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9314

Pata skrev:
iorsson skrev:

Jupp det är så sant.. Det enda jag inte fatta var hur man loggade dom online ute i fält?? Det ska gå men det fungerar inte för mig idag.

Man kan inte logga dom online, MEN man kan skriva en fieldnote som du kan ladda upp till GC.com så att de ligger en fin lista där och väntar på loggning efter avklarad tur.

Det finns givetvis en länk i programmet till GC.com och till just den cachen du har aktiv i programmet. Där kan man ju loga direkt. Men jag antar att du menade logga direkt i programmet?

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9318

• Pata
iorsson skrev:
Pata skrev:
iorsson skrev:

Man kan inte logga dom online, MEN man kan skriva en fieldnote som du kan ladda upp till GC.com så att de ligger en fin lista där och väntar på loggning efter avklarad tur.

Det finns givetvis en länk i programmet till GC.com och till just den cachen du har aktiv i programmet. Där kan man ju loga direkt. Men jag antar att du menade logga direkt i programmet?

OK ska ta och testa det nästa gång jag är ute. Laddar den upp i fält eller måste man föra över en fil själv när man är hemma i från programmet ?

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9323

Du kan ladda upp dom ute i fält. En och en eller flera samtidigt. Man bestämmer själv.

Här är hemsidan för appen om du inte sett den tidigare.
www.danielfett.de/internet-und-opensourc...e,agtl-on-maemo-n900

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9324

• Pata
iorsson skrev:
Du kan ladda upp dom ute i fält. En och en eller flera samtidigt. Man bestämmer själv.

Här är hemsidan för appen om du inte sett den tidigare.
www.danielfett.de/internet-und-opensourc...e,agtl-on-maemo-n900

Jag får tacka för länken och svaret

Jag kör med min Garmin Colorado 300.. Men sen är det gött att kunna göra Field notes ute i fält , Ladda hem dom senaste loggarna om man inte har uppdaterat Gpx filen i Coloradon osv.

Sen att man kan spontan cacha är Ju bara ett stort +

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9326

• cale
Blir lite sugen att testa detta fenomen när jag läser tråden. Kollade på GC.com och såg att det finns massor av gömmor i närheten där jag bor. Får se om jag får ett ryck och ger mig iväg nån dag.

Sv:Gps och Geocaching med N900 1 år, 5 månader sedan #9327

• Pata
cale skrev:
Blir lite sugen att testa detta fenomen när jag läser tråden. Kollade på GC.com och såg att det finns massor av gömmor i närheten där jag bor. Får se om jag får ett ryck och ger mig iväg nån dag.

Börjar du med detta så kommer du att bli biten.

Själv så funderar jag på att köpa in en ny karta till min Colorado. Just nu kör jag med Garmin Friluftskartan Pro V2,
Med en skala 1:50 000

Men denna så kan man nästan se varenda sten i skogen sen

Garmin Friluftskartan Prime

Skala 1:10 000
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: claesbas, moparman, Hexagon
Tid det tog att skapa denna sida: 0.30 sekunder