Nyheter och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.
Sveriges första och största MeeGo-sida!

Sök

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

Har gjort 5 minuters test på tre webbläsare.
(1 är i forum nu) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Har gjort 5 minuters test på tre webbläsare.

Har gjort 5 minuters test på tre webbläsare. 1 år, 5 månader sedan #9276

Jag ville veta batteri konsumptionen på de olika webbläsarna jag använder. Det är microB, Fennec 2.0 alpha och Opera. Det blir en ganska dålig jämförelse då Fennec är långt från färdig och där Opera inte har flashstöd. Men tänkte ändå delge min undersökning.

Testet var på tre sidor. www.google.com, www.omgubuntu.co.uk/ och www.aftonbladet.se. När skärmen var avstängd var det på www.aftonbladet.se.

Jag använde ett script som mäter mA var 10 sekund.

Med bara xterm igång så håller den sig kring 100-120 mA. Med skärmen avstängd kring 6 mA.

Jag gjorde två test på varje webbläsare [minst]-[mest] och [medel].

Fennec håller sig kring 195-445 och kanska 300 som medel i första testet. I andra så ligger den kring 249-515 och kanske 350 som medel. Har jag skärmen avstängd kring 120.

MicroB håller sig kring 123-450 och kanske 250 som medel i första testet. I andra så ligger den kring 194-466 och kanske 300 som medel. Med skärmen avstängd ligger den kring 94-150.

Opera håller sig kring 250-498 och kanske 350 som medel i första testet. I andra så ligger den kring 266-497 och kanske 300 som medel. Med skärmen avstängd hamnar den på otroliga 6-10. Kan dock tillägga att jag fick göra om testet två gånger med Opera då den krashade.

Det är svårt att jämför vilken av dem som var snabbast. Opera laddade google.com och aftonbladet.se snabbast men krashade två gånger samt laddade inte klart omgubuntu en gång. Fennec öppnade omgubuntu snabbast men tog lägst tid på aftonbladet och google.

Det ska bli intressant att se senare i år då Fennec har blivit mer optimerad. För att vara en alpha skötte den sig väldigt bra i testet. Opera var väldigt snabb och batterisnål vilket inte är konstigt då den inte stödjer flash.
Senast ändrad: 1 år, 5 månader sedan av Sandman.

Sv: Har gjort 5 minuters test på tre webbläsare. 1 år, 5 månader sedan #9279

• wellef
  • NU ONLINE
  • Administratör
Strongt jobbat, mycket trevlig läsning!
Att döma av dessa resultat kommer Fennec snart vara ensam på tronen. Tills dess håller jag mig till MicroB som min standardläsare.

Helt galet med Opera vid släckt skärm, känns nästan som att man bör bli lite (mörk)rädd
MeeGoSweden är inget substitut för Support och drivs av privatpersoner på sin fritid.

Sv:Har gjort 5 minuters test på tre webbläsare. 1 år, 5 månader sedan #9284

nyttig info... mer sådana tester är välkomna
head [-4] [quote]
#1 Tryin is the first step towards failure.
#2 Oh, so they have internet on computers now!
#3 'To Start Press Any Key'. Where's the ANY key?
Homer Simpson
Ctrl-D

Sv:Har gjort 5 minuters test på tre webbläsare. 1 år, 5 månader sedan #9298

Mycket trevlig läsning tycker nästan den är värd å ligga på senaste nytt / första sidan!!

Sv:Har gjort 5 minuters test på tre webbläsare. 1 år, 5 månader sedan #9299

Jag tänkte kanske göra det sedan när Fennec släppts.. samt göra det ännu mer seriöst. Kan tillägga att siffrorna är tagna när sidorna laddas.. eller när man är aktiv. När man är idle så var Opera bäst ur batterisynpunkt.
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: claesbas, moparman, Hexagon
Tid det tog att skapa denna sida: 0.19 sekunder