Ett community och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.

twitter

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

NFC , kan användas för trådlös laddning?
(1 är i forum nu) (1) Gäst
Här stoppar vi trådar som handlar om Nokias slimmade N9-modell!
  • Sida:
  • 1

Ämne: NFC , kan användas för trådlös laddning?

NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24454

• zernux
  • Färsking
Läste på idg , www.idg.se/2.1085/1.430098/tradlos-laddning-i-nasta-lumia ,att nästa lumina kan få NFC stöd , och det pratas om trådlös laddning.
På N9 finnes det ju NFC redan så jag undrar om NFc kan användas för trådlös laddning.

Hälsningar Mikael
Senast ändrad: 3 månader, 1 vecka sedan av zernux.

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24455

Nej NFC har inget med trådlös laddning att göra, det är ett ionterfaceför trådlös kommunication, som t.ex. bluetooth, men lite annorlunda tror jag. Det kan kommunicera med strömlösa chip som moderna busskort och liknande t.ex.

en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication
Senast ändrad: 3 månader, 1 vecka sedan av Zalamander.

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24457

• alight
  • Kunnig
för övrigt en ganska dålig artikel
cold on the outside, warm on the inside

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24485

• Nille
  • NU ONLINE
  • Kunnig
Gillar att dom kommit fram till slutsatsen om trådlös laddning för att dom sagt att dom ska ta bort usb-luckan
Om man gissar så vilt så tror jag att den även kommer sväva när den laddas.
Följande användare sa Tack så mycket: ImSoQt

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24515

• hogbola
  • Färsking
Rent teknologiskt så har faktiskt nfc och trådlös laddning ganska mycket att göra med varandra... Dom bygger nämligen på samma grundsten,dvs induktion.
I en vanlig batterieliminator sitter en kontakt som du pluggar i vägguttaget följt av en transformator som växlar ner spånningen till låt oss säga 12 volt för att sedan likriktas och göras till likspänning. Att ladda via induktion innebär att man "huggit av" transformatorn du har den primära lindningen kvar med sladden till vägguttaget medans man flyttat in den sekundära lindningen och likriktningen i apparaten man vill kunna ladda. Och nfc fungerar likvärdigt... Din telefon matar ut en växelspänning (digitalt pulståg) på en primär lindning och sedan när den kommer i kontakt med den sekundära lindningen (nfc-taggen) bildas en ström så att de komponenter som finns i taggen kan manipulera det digitala pulståget (växelspänningen) och då vänder nfc läsaren på steken och får tillbaks den information som finns i nfc-taggen. Två aktiva nfc-enheter (tex två n9or) använder nfc för att bland annat initiera bluetoothöverföringar, handskakningsprocessen utförs med hjälp av nfc så att säga... Rent teoretiskt borde man med tillräckligt kraftiga komponenter kunna bygga en kombinerad nfc/induktionsladdningskrets dock är det inte möjligt att använda båda funktionerna samtidigt
Följande användare sa Tack så mycket: eMiL

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24516

• micha.danel
  • Kunnig
  • Nokia N950 YEAH!!
hogbola skrev:
Rent teknologiskt så har faktiskt nfc och trådlös laddning ganska mycket att göra med varandra... Dom bygger nämligen på samma grundsten,dvs induktion.
I en vanlig batterieliminator sitter en kontakt som du pluggar i vägguttaget följt av en transformator som växlar ner spånningen till låt oss säga 12 volt för att sedan likriktas och göras till likspänning. Att ladda via induktion innebär att man "huggit av" transformatorn du har den primära lindningen kvar med sladden till vägguttaget medans man flyttat in den sekundära lindningen och likriktningen i apparaten man vill kunna ladda. Och nfc fungerar likvärdigt... Din telefon matar ut en växelspänning (digitalt pulståg) på en primär lindning och sedan när den kommer i kontakt med den sekundära lindningen (nfc-taggen) bildas en ström så att de komponenter som finns i taggen kan manipulera det digitala pulståget (växelspänningen) och då vänder nfc läsaren på steken och får tillbaks den information som finns i nfc-taggen. Två aktiva nfc-enheter (tex två n9or) använder nfc för att bland annat initiera bluetoothöverföringar, handskakningsprocessen utförs med hjälp av nfc så att säga... Rent teoretiskt borde man med tillräckligt kraftiga komponenter kunna bygga en kombinerad nfc/induktionsladdningskrets dock är det inte möjligt att använda båda funktionerna samtidigt

Forskare på FOI? =)

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24517

• kingkong
  • Hjälte
What???? Trådlös laddning har väl inte mer att göra med NFC än annan trådlös överföring?

NFC är ju bara en standard...liksom BT
Senast ändrad: 3 månader, 1 vecka sedan av kingkong.

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24520

• kupster
  • Stamgäst
Nja, NFC är ju en av flera standarder inom RFID.
Det är ju ett chip som tar emot ström, och skickar tillbaka en signal med den information som finns i Chipet.
I N9:an finns ju både chip och en läsare, dvs den som också kan skicka signaler.

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 3 månader, 1 vecka sedan #24522

• kingkong
  • Hjälte
Det här är inte mitt område men som jag fattar det är NFC i huvudsak bättre än BT då connections/handskakning sker mycket snabbt men på extremt kort avstånd. Att skicka information NFC är och ju inte alls lika snabbt som BT och vem vill kunna ladda trådlöst på några cms avstånd eller vad det är som stöds av NFC. Så det är väl hogboda skriver att nfc används för connection och sedan BT. När man kan ladda trådlöst på min 10 meter. Då kan man börja snacka om trådlöst.

visst induktion, men trådlös laddning med nfc t ex lägga den på en platt känns ju bara B.
Senast ändrad: 3 månader, 1 vecka sedan av kingkong.

Re: NFC , kan användas för trådlös laddning? 2 månader, 3 veckor sedan #24927

• hogbola
  • Färsking
Nej jag är ingen forskare... jag har bara ett stort intresse för detta... det var bara en tanke på att det kunde vara teoretiskt möjligt att kombinera en nfc-krets och trödlös laddning... eftersom grundprincipen är den samma...

För övrigt så tycker jag att det är väldigt händigt att kunna starta en bluetoothöverföring genom att lägga enheterna mot varandra, snabbt och enkelt! sen kan du ju ha det avstånd som bluetooth stödjer.

ladda batteriet med induktion däremot är ju lite småjobbig... fast det beror ju egentligen på hur de har löst det. Teknologin stödjer ju högeffektiv laddning av batterier på rätt kort tid... dock möts man av problem med apparater (själva laddaren) som kan innebära fara för konsumenten om den är skadad eller om konsumenten är el-allergiker. om man istället gör en laddningsplatta som laddar med samma effektivitet som en sladdladdare så väljer jag nog den med sladd för det är ju lite jobbigare att trycka telefonen mot plattan och örat när man vill prata och ladda än att låta sladden sitta i medans man pratar typ
  • Sida:
  • 1
Tid det tog att skapa denna sida: 0.66 sekunder