Nyheter och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.
Sveriges första och största MeeGo-sida!

Sök

Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Remember me

Språket på forumet!
(1 är i forum nu) (1) Gäst
Nyheter/Information
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE: Språket på forumet!

Språket på forumet! 1 år, 7 månader sedan #7014

§1 Allmänna regler

4. Använd korrekt svenska och ett vårdat språk, då vi varken vill se svordomar, könsord eller andra opassande eller stötande ord.

Denna regel ser jag bryts mot exakt dagligen i flertalet inlägg på detta forum, och då det verkar bara vara jag av oss admins som är aktiva såhär nu på sommaren så kan jag ha förbiseende för detta!

Men jag ber ALLA som skriver på detta forum att ha detta i åtanke, speciellt Korrekt Svenska.

Men till hösten så kommer vi börja hårddra reglerna och inlägg som inte innehåller korrekt svenska kommer att plockas bort då vi ser dem.
Men det blir först då vi lanserar nya sidan

Ha nu en trevlig sommar...
Var vänlig respektera att support för Maemo endast kan ges i forumet, inte via PM eller e-post.

Sv:Språket på forumet! 1 år, 7 månader sedan #7018

Hm..

Ett vårdat språk, då vi varken vill se svordomar, könsord eller andra opassande eller stötande ord.

Är inte den delen det absolut viktigaste?.
Jag tycker att det inte är hela världen om det finns stavfel eller problem med särskrivning om det nu inte går det till överdrift så att vi andra får svårt att läsa inlägg.

Hade forumets namn varit svenska språkets uppbyggnad så hade de varit en annan sak

/Linus

Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7021

"Men till hösten så kommer vi börja hårddra reglerna och inlägg som inte innehåller korrekt svenska kommer att plockas bort då vi ser dem.
Men det blir först då vi lanserar nya sidan"

Alltså jag anser att detta inte är rätt någonstans! Precis som skrivs nedanför citatet så är väl det viktigaste vårdat språk där vi håller oss ifrån svordommar och dylikt?

Att komma till forumet och tro sig vara någon sorts språkpolis är helfel enligt mig. Vad spelar det för roll om någon stavar lite fel eller att allt inte blir helt korrekt? Forumet kommer avstanna i takt med att medlemar lämnar meegosweden antingen pga att deras inlägg tas bort eller så kommer man inte våga skriva i forumet i rädsla för dessa språkpoliser.

När man blir för petig och nördig i dehär fallet tycker jag det drar ner oerhört mycket och jag blir illa tillmods när jag läser nitiska språkinlägg där man ska rätta folk eller som ni skriver i framtiden ta bort inläggen helt. Bättre att ha hårdare regler i tex hur man formulerar sina frågor i form av vad man har gjort hitils vad som är problemet etc.

Ordentligt besviken på denna nitiska och faktiskt rent ut sagt fjantigt nördiga noggranhet!

TACK OCH HEJ!

Sv: Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7023

instämmer låt oss konsentrera oss på det sidan e till för och det är meego!! eller dyligt

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7024

Håller helt med, så länge inte svordomar och dylikt förekommer så är det bra nog, det är trots allt innehållet som är det viktiga

Läser jag en tidning eller bok räknar jag med ett bra språk, men i ett internetforum handlar det om att snabbt förmedla och byta information, nyheter, åsikter m.m.

Språkpoliser skadar mer än dom tillför.

Sv: Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7025

• wellef
  • NU ONLINE
  • Administratör
halvar skrev:
instämmer låt oss konsentrera oss på det sidan e till för och det är meego!! eller dyligt

Instämmer, låt oss koncentrera oss på det sidan är till för och det är Meego, eller dylikt! *
MeeGoSweden är inget substitut för Support och drivs av privatpersoner på sin fritid.
Senast ändrad: 1 år, 7 månader sedan av wellef.

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7026

• LuXOD
Haha, har inte sett den kommande "regeln", men den kommer verkligen vara svår att hålla. Särskilt med alla självutnämnda dyslektiker ^^,

Som katthans säger så kommer forumet att dö ut om det är alldeles för hårddraget... Vore det inte bättre att istället som mod eller administrator säga till TS att hans tråd är för dåligt skriven? Eller kanske rätta till den själv så den är förståelig?

Men, men, inte jag som styr och ställer! Tack för mig =)

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7033

Kan nästan tolkas som att man på meegosweden inte tar hänsyn till värdet i text utan helt går på den faktiska textens rätt eller fel i hurvida den är utformad. Skulle inte forumet tex vara tillgängligt för de med läs och skrivsvårigheter?

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7036

Även om det hänt att jag fastnad i vissa inlägg för att få klart för mig vad som avses måste jag hålla med om att det inte är ett forums jobb att se till att människor stavar rätt. Det har vi skolorna till för, om de misslyckats är det synd men skall inte hindra människor från att dela med sig av sina erfarenheter.

Tänk även på att många besöker sidan via sin N900 och även om den är underbar både avseende webbläsare och tangentbord, är det lätt hänt att man kommer åt fel tangent när man skriver och är "på språng".

Ovårdat språk däremot kan jag hålla med om att det inte hör hemma här. Finns ingen anledning att ta till svordomar eller förolämpa andra medlemmar.

Cheers...

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7037

Detta är bara min egen personliga åsikt men jag tror att den "rädsla" som finns i inläggen här ovan är lite överdriven. Men samtidigt så tycker jag det är bra att man uttrycker vad man känner och tycker.

Jag antar att den nya hårdare linjen kommar att göra så att vi slipper trådar typ "Va faan e det för fel på min telefon", "N900 suger" m.m.

Har svårt att tänka mig att någon deletar ett vettigt inlägg bara för att det är stavfel i det.

Att man söker i forumet innan man ställer en fråga tycker jag ska vara en självklarhet. Har man sökt och ändå inte hittat informationen kan man ju skriva det i tråden. Men ren lathet gillar jag inte. Då får vi problem med dubbeltrådar igen.

Jag ser gladeligen fram emot forumpoliser som slår ihop trådar med samma innehåll och ser till så att samma frågor inte ställs på flera ställen. Det hjälper ju bara oss andra att hitta rätt information.

Att detta skulle påverka stämningen i forumet negativt tror jag inte alls utan snarare tvärt om så kommer det göra att man kan hitta den information man söker snabbare och effektivare.

Jag känner inte att vi har någon "Mini-Hitler" här inne som försöker styra och bestämma. Bara folk som är vänliga och villiga att hjälpa till att få detta forum till det bästa och enda alternativet när det gäller information ang Maemo, Meego och N900.

Vi har inte haft några större problem med felaktiga inlägg tidigare så för alla som hängt här ett tag tror jag inte skillnaden kommer märkas så mycket. Men det är väl bra för kommande medlemmar att de redan från början förstår att det finns en viss "vett-och-ettikett" även här.

Jag har säkert något stavfel i detta inlägg. Säkert ingen korrekt evenska heller, men jag har svårt att tro att någon skulle deleta det för det.

Men som sagt. Detta är min personliga åsikt. Jag kommer givetvis respektera det som "ledningen" för meegosweden kommer anse är bäst för sidan. Passar det inte mig så får jag väl lämna forumet i så fall.

Keep posting

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7038

Använder folk bara Firefox's inbyggda rättstavning så blir allt frid och fröjd. Regeln finns ju där av en anledning, och jag är faktiskt inte först med att lyfta upp denna

Men visst, har man dyslexi så kan man inte göra så mycket åt det.

Om folk tar och läser forumreglerna så står det klart och tydligt att inlägg kommer att tas bort. Dessa regler var skrivna långt innan jag tillträdde som admin. Så jag förstår inte vart problemet ligger?

Det är en sak om det bara varit ett plojforum, men då forumet ändå är ett ansikte här i Sverige för Maemo samt MeeGo så har man ändå ögonen på sig. Det är så jag ser på saken, och regler är väl ändå till för att följas. Även på Internet och ett forum!

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är?
Var vänlig respektera att support för Maemo endast kan ges i forumet, inte via PM eller e-post.

Sv:Språket på forumet! 1 år, 7 månader sedan #7039

Kan inte göra annat än att hålla med moparman.

/Johan
Pulvis ad pulvis "Dust to Dust"

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7041

jag skriver mest ifrån n900:an så har inte rättstavnings anordning i den.. :/ och det är jätte kul att du vill hjälpa till pontus men du låter lite hård bara när du skriver att du ska ta bort inlägg..
men om det är som ivorssen skriver så är det ju kanon!

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7044

med tanke på rätt stavning finns inte det i chrome webläsarn till n900:an?? samt språk översättning?? hur lik är den datorns web läsare?? fast jag är väl mer ute efter språk översättningen...
Senast ändrad: 1 år, 7 månader sedan av halvar.

Sv:Språket på sidan. 1 år, 7 månader sedan #7045

halvar skrev:
jag skriver mest ifrån n900:an så har inte rättstavnings anordning i den.. :/ och det är jätte kul att du vill hjälpa till pontus men du låter lite hård bara när du skriver att du ska ta bort inlägg..
men om det är som ivorssen skriver så är det ju kanon!

Paragraf 2 punkt 7:
7. Forumadministratören och dess utsedda moderatorer förbehåller sig rätten att utan förbehåll och utan att meddela inläggsskrivaren redigera eller ta bort inlägg som anses vara stötande, kränkande eller på annat sätt som bryter mot forumets regler. För att en tråd inte skall bli osammanhängande kan inlägg som kommenterar eller refererar till ett borttaget/redigerat inlägg tas bort eller redigeras.

Paragraf 1 punkt 4:
4. Använd korrekt svenska och ett vårdat språk, då vi varken vill se svordomar, könsord eller andra opassande eller stötande ord.

Detta går att läsa i forumreglerna för alla som finns här:

Det kommer bli mycket enklare till hösten då jag hoppas att vi kan få in moderatorer som kan vara självgående eftersom folk brukar bli förbannade (som nu) då administratörer går in och petar i folks inlägg. Idag är det vi administratörer som fungerar som moderatorer också vilket jag personligen inte ser som en bra lösning!

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är med dessa två punkter för folk? Men tydligen så lyckades jag väl trampa folk som inte vill följa reglerna på tårna...
  • Sida:
  • 1
  • 2
Moderatorer: claesbas, moparman, Hexagon
Tid det tog att skapa denna sida: 0.41 sekunder