Ett community och forum om MeeGo, Nokia N9...

MeeGoSweden skriver nyheter om de mobila operativsystemen MeeGo och Maemo. MeeGo är ett modernt mobilt OS för Nokias modeller N900 & N9.

twitter

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 11 månader 3 veckor sedan #27213

• jorewe
  • jorewe Profilbild
  • Färsking
Hej.
Detta är mitt första inlägg, ber om ursäkt om det redan avhandlats tidigare men jag hittade inget när jag sökte.

När man synkar N9ans kontakter med Facebook tar den även in kontaktbilder.

Jag föredrar de ursprungliga bilderna, de med kontaktens initialer. Går det att "återställa" dessa?
Allt jag hittar är att ta ny bild eller från galleriet vilket inte exakt hjälper.

Tack på förhand.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 11 månader 3 veckor sedan #27214

• wellef
  • wellef Profilbild
  • Administratör
  • Tack mottaget: 487
Hej jorewe och välkommen till MeeGoSweden! :)

Vad jag vet finns det inget sätt för att göra det på en "enkel" väg. Kanske att det skulle gå att fixa genom att pilla lite i databasen, kan kolla runt lite senare och se om jag hittar något.
MeeGoSweden är inget substitut för Support och drivs av privatpersoner på deras fritid.

Re: Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 11 månader 3 veckor sedan #27221

• jorewe
  • jorewe Profilbild
  • Färsking
Det vore vänligt.
Jag satt med Filebox och rotade runt lite, hittade visserligen kontakt.png men ville inte radera dessa på en "chansning", dessutom misstänker jag att dessa synkas om ifall de försvinner av ngn anledning.

Jag har en testlur på jobbet som jag kan experimentera med, vilda idéer är därför välkomna :)

Re: Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 11 månader 2 veckor sedan #27341

• wellef
  • wellef Profilbild
  • Administratör
Okej, update. Bilderna ligger i mappen:
/home/user/.local/share/data/libqtcontacts-tracker/photos

Jag testade att ta bort en bild och efter en omstart var initialer tillbaka för den kontakten utan några andra bekymmer. Bildnamnen är dock lite väl oläsbara så om du inte vill ta bort bilderna på alla dina kontakter måste du kolla på bilderna en i taget för att hitta rätt bild att ta bort.

Lyckat till!
MeeGoSweden är inget substitut för Support och drivs av privatpersoner på deras fritid.

Re: Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 11 månader 6 dagar sedan #27481

• jorewe
  • jorewe Profilbild
  • Färsking
Åhh tack wellef, jag missade ditt svar totalt.
Jag skall genast testa detta! Tack tack!

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 10 månader 2 dagar sedan #27962

• BeaN9
  • BeaN9 Profilbild
  • Stamgäst
  • nu med ny N9, #001
  • Tack mottaget: 10
Är det så att bilderna från facebook nu i1.3 är helt borttagna?

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 10 månader 1 dag sedan #27963

• wellef
  • wellef Profilbild
  • Administratör
BeaN9 skrev:
Är det så att bilderna från facebook nu i1.3 är helt borttagna?
Vad menar du?

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 10 månader 1 dag sedan #27964

• BeaN9
  • BeaN9 Profilbild
  • Stamgäst
  • nu med ny N9, #001
Jag menar bilderna från facebook i "kontakter" på N9:an
Mina skype, google talk och microsoft exchange kontakter visar sina bilder, men efter 1.3 uppdateringen så följer inte facebook kontakternas avatarer med (de syntes i kontaker i 1.2, och jag har för mig att det fanns någon kryssruta i 1.2)

Ser ni fortfarande bilderna på samtliga konton som syns i kontakter?

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 10 månader 1 dag sedan #27968

• wellef
  • wellef Profilbild
  • Administratör
Jag ser fortfarande mina bilder i alla fall. Men jag har inte flashat om den eller något så bilderna ligger kvar som de gjorde på PR1.2.

Har du installerat PR1.3 genom NSU, rensat enheten eller flashat om efter eller i och med PR1.3? Du kan se om bilderna finns i sökvägen jag skrev tidigare i denna tråd, om de gör det är det förmodligen trackern som krånglar.

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 10 månader 21 timmar sedan #27973

• BeaN9
  • BeaN9 Profilbild
  • Stamgäst
  • nu med ny N9, #001
jag borde rensa n9:an igen och lägga in en ren 1.3. Jag höll på och lade in ett program i veckan i 1.2 för att hitta om det var något enskillt progam som ställde till det - för att felsöka - men jag fick under tiden 2 st. ! hårdvarufel - skärm - sedan batteri - men det verkare som om bugg 79(?) finns i både 1.2 och 1.3 (?) så jag borde släppa det hela. har du länk till NSU och länk till guide till hur jag ska gå till väga för att få en "helt ren" 1.3 med HELT ren tracker(?) index . På något sätt verkar det som om bkup filer innehåller lite för mycket BKUP och jag skulle vilja ha en helt ren installation

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 10 månader 3 timmar sedan #27974

• wellef
  • wellef Profilbild
  • Administratör
BeaN9 skrev:
jag borde rensa n9:an igen och lägga in en ren 1.3. Jag höll på och lade in ett program i veckan i 1.2 för att hitta om det var något enskillt progam som ställde till det - för att felsöka - men jag fick under tiden 2 st. ! hårdvarufel - skärm - sedan batteri - men det verkare som om bugg 79(?) finns i både 1.2 och 1.3 (?) så jag borde släppa det hela. har du länk till NSU och länk till guide till hur jag ska gå till väga för att få en "helt ren" 1.3 med HELT ren tracker(?) index . På något sätt verkar det som om bkup filer innehåller lite för mycket BKUP och jag skulle vilja ha en helt ren installation
Du kan inte få en helt ren enhet med NSU tyvärr. NSU flashar bara om fiasco, inte eMMC där den senare är din användardata där bland annat alla inställningar och cache för appar ligger. För att få en helt ren måste du flasha enheten med båda image-filerna. Är det något du vill göra så är det inte så svårt som det låter om du inte gjort det förut.

Annars hittar du nog NSU rätt enkelt med en googling (hittade inte det på Nokias egna sida längre, ommöblerat).
Följande användare (n) sa tack: BeaN9

Radera eller stänga av kontaktbilder från Facebook/Jabber 10 månader 1 timme sedan #27975

• Mack3
  • Mack3 Profilbild
  • Stamgäst
  • Tack mottaget: 13
Nokia Software Updater

Du hittar den längst ner på sidan (Programuppdatering för enheter).
Följande användare (n) sa tack: wellef, BeaN9
  • Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.313 sekunder